PROJECTTITEL: BOUW VAN VIER KLASLOKALEN VOOR ST PETERS EDUCATIONAL SCHOOL -KITALE (KENIA)

1.0 ACHTERGROND VAN HET ST. PETERS EDUCATIEF CENTRUM.

In 2014 begon de parochieraad van St Peters Kaplamai, aangespoord door bewoners van het dorp Kaplamai aan de rand van de stad Kitale, met plannen om een basisschool op te zetten voor kinderen van 3-18 jaar. Dit plan ontstond, omdat de ouders wilden dat hun kinderen een holistische vorming zouden krijgen op spiritueel, sociaal, intellectueel gebied en in alle aspecten van ontwikkeling. Omdat de leiding van de parochie een passie had voor de holistische benadering van kinderen begonnen ze met de plannen om een school op te richten voor holistische ontwikkeling van vooral behoeftige kinderen uit Kaplamai.

De parochieraad nodigde deskundigen uit op het gebied van de ontwikkeling van jonge kinderen en het uitvoeren van schoolprogramma’s, wat resulteerde in St Peters Educational Centres.

De leiding van de kerk wees een deel van het kerkcomplex aan, waar tijdelijke ruimtes werden gebouwd om het leren in het centrum op gang te brengen.

Behoeftige kinderen uit de omgeving die niet de kans hadden om toegang te krijgen tot kwaliteitsonderwijs en niet ver konden reizen werden gezocht en ingeschreven op de school.

De school begon met het kleuteronderwijs en is nu verder gegaan op het niveau van klas 7.

De school werd opgestart met twee leerkrachten, een onderwijsondersteuner en 24 leerlingen. Inmiddels heeft de school al driehonderdtwee (302) kinderen (193 meisjes en 109 jongens) ingeschreven, maar, zoals gezegd in een tijdelijk en een meer permanent gebouw, zodat geen enkel kind in het gebied de toegang tot kwaliteitsonderwijs wordt ontzegd.

Het schoolbestuur is van plan er vier lokalen bij te bouwen, zodat ze voldoen aan de vereiste normen.

Er zijn nog steeds kinderen uit de omgeving die toegang moeten krijgen tot onderwijs op school, dus er is urgentie bij de uitbreiding van klaslokalen om aan de huidige behoeften te voldoen.

Missie:

Om met zorg en mededogen uit te reiken naar de gemarginaliseerden, (Lucas 4:18-19) in de geest van St. Franciscus en Moeder Kevin.

Visie:

Een holistische transformatie van het persoon en de wereld. Het brengen van nieuwheid en volheid van het leven van Christus in de wereld van vandaag.

2.0. PROBLEEMSTELLING EN MOTIVERING

In Kitale leven veel mensen onder de armoedegrens. De meeste mensen wonen in huurhuizen of semi-permanente structuren in de drukke dorpen. Bevolkingsgroei, wereldwijde uitdagingen zoals de COVID-19-pandemie en klimaatverandering hebben veel druk uitgeoefend op de mensen in het gebied. Onder druk van de Keniaanse economie heeft de levensstandaard van de mensen in dit gebied drastisch beïnvloed.

Ze willen het beste voor hun kinderen. De economie is voornamelijk landbouw, waarbij de meerderheid van de mensen op het platteland woont en voor hun levensonderhoud grotendeels afhankelijk is van de landbouw.

De laatste tijd hebben een schaarste aan grond van goede kwaliteit en aanhoudende droogte in Kitale echter geleid tot voedseltekorten. Door de ongekende bevolkingsgroei zijn alle hulpbronnen, inclusief de onderwijssector, onder druk komen te staan.

De grootste uitdaging is het gebrek aan klaslokalen. De school heeft tijdelijke ruimtes gecreëerd in overleg met de parochie, omdat de middelen van de school niet in staat zijn om dergelijke projecten te betalen, aangezien de inkomsten van de school worden besteed aan het voeden van de kinderen.

Om kinderen op school te hebben, hebben we een gunstige en veilige omgeving nodig voor leerlingen. Momenteel hebben we die niet. Ondanks het onvermogen van de ouders om aan de kosten van het schoolgeld mee te betalen, presteren de kinderen toch goed op school en zullen ze niet verloren gaan als ze de school verlaten.

We vragen om steun voor de bouw van vier klaslokalen, zodat we deze jonge leerlingen kunnen huisvesten in een gunstige en veilige omgeving die zal bijdragen aan goede prestaties voor een goede overgang van deze leerlingen van ECD (Early Childhood Education) naar basisonderwijs en van basisonderwijs naar secundair onderwijs, aangezien de ouders willen dat de leraren en het bestuur van de parochie Kaplamai de kinderen blijven opvoeden.

3.0 DOELSTELLINGEN VAN HET PROJECT

  • Het bieden van voor- en vroegschoolse educatie en basisonderwijs voor de behoeftige kinderen van Kaplamai in de leeftijd van 3-18 jaar.
  • Het bouwen van vier klaslokalen.
  • Om goed opgeleide en verantwoordelijke mensen van Kaplamai te brengen die volledig zullen bijdragen aan de groei van de samenleving
  • Het aanbieden van kwaliteitsvol en holistisch onderwijs voor deze jonge leerlingen in alle aspecten bijv. Spiritueel, sociaal, emotioneel, intellectueel, fysiek onder anderen.
  • Het verhogen van de levensstandaard van de mensen van Kaplamai.

4.0 UITVOERING VAN HET PROJECT

  • Bouw van de VIER klaslokalen voor de jonge leerlingen.
  • De directie van de school en de Vrienden van Jozef zullen samenwerken om dit project te realiseren.

Vooralsnog kiest de stichting ervoor om, gezien de kosten en de grootte van het project, één lokaal te bouwen. Dit project lag op de plank, maar willen we nu realiseren als herinnering aan één van onze oud-bestuursleden Greet Bleeker-Strooper, die helaas in juni 2024 kwam te overlijden. Greet heeft Kaplamai diverse keren bezocht en daar diverse projectjes opgezet met de vrouwen uit het dorp. De naai- en breiclub is één van haar initiatieven geweest. Haar man hielp mee met de bouw van de kerk en Greet was met de vrouwen, en met name de Single Mothers aan het werk. Bij haar overlijden is er geld opgehaald en juist dit project is een mooi eerbetoon aan het werk van Greet voor de stichting en m.n. in Kaplamai.

5.0 BEGROTING

 De projectbegroting is bijgevoegd. Deze is gemaakt door Benjamin Sifuna, een betrouwbare aannemer waarmee de Stichting Vrienden van Joseph al jaren samenwerkt.

De totale kosten voor vier lokalen bedragen zo’n €34.000.

De stichting wil aan de realisatie van één lokaal bijdragen.

De parochie heeft aangegeven met iedere bijdrage blij te zijn.

6.0 BEGUNSTIGDEN

De directe begunstigden van het project zijn naar verwachting 420 kinderen op alle drie de niveaus: niveau 1 (babyklas), niveau 2 (middenklasse), niveau 3 (kleuterklas) en basisniveau van klassen (1-8).

De indirecte begunstigden zijn de ouders, leraren, personeel, kerkleiding en overheidsadministratie, die de mogelijkheid krijgen de kinderen een betere toekomst te bieden.

7.0 EVALUATIE / RAPPORTAGE

De verantwoordelijke parochieleiding is in samenwerking met de Keniaanse afdeling van de Vrienden van Joseph verantwoordelijk voor het schrijven van de tussentijdse rapportages.

Er zal een jaarverslag worden ingediend en een update worden gegeven over de voortgang van het project met hoogtepunten van de activiteiten van de kinderen.

8.0 Korte foto impressie

Later volgen er nog meer foto’s.